طراحی کمانشی پل های قوسی مهارشده فولادی
Buckling design of steel tied-arch bridges
تاریخ: ۲۰۱۴
پایگاه: الزویر
نام مجله: Journal of Constructional Steel Research
قیمت: ۲۰۰,۰۰۰ ریال
تعداد صفحات انگلیسی: ۹
تعداد صفحات فارسی: ۲۲
کد: ۵۰۰۱۵
چکیده فارسی
رفتار سازهای پلهای قوسی مهارشده فولادی با وارد شدن یک نیروی فشاری بزرگ تعیین میشود. در نتیجه، قوسهای فولادی لاغر علاوه بر کمانش خارج از صفحه به میزان زیادی به کمانش داخل صفحه نیز حساس هستند. در حال حاضر، هیچ منحنی کمانش خاصی برای کمانش خارج از صفحه برای المانهای قوسدار یا غیرخطی در آیین نامههای بینالمللی و روشهای محاسباتی موجود نیست. بنابراین، منحنیهای کمانش برای ستونهای مستقیم، همانطور که توسط ECCS تعیین شدهاند، استفاده میشوند که منجر به ارزیابیهای ناصحیح قابل توجه بار کمانش بحرانی برای پلهای قوسی میشود. این مقاله دو روش محاسباتی عملی طراحی برای رفتار کمانشی پلهای قوسی فولادی لاغر را ارائه میکند. اولین روش از روش محاسباتی یوروکد پیروی میکند، ولی هدفش برخی روابط تجربی الحاق شده برای طول کمانش قوسها است. این مورد اجازه ارائه بهتر سختی خارج از صفحه مقطع عرضی کمان و مهاربندی های باد میان هر دو قوس را میدهد. به علاوه روش دومی نیز بر اساس استفاده از مدلهای اجزای محدود ساده سازی شده برای تعیین لاغری نسبی سازه پیشنهاد میشود. هر دو روش با استفاده از نتایج مدلهای اجزای محدود سه بعدی با تفصیل زیاد اعتبارسنجی شدهاند. مدلهای اجزای محدود چند پل قوسی مهارشده ایجاد شدند. این مدلها شامل تغییرات طول پل، ابعاد مقطع عرضی قوس، شرایط مرزی و نوع بار هستند. جمعبندی محاسبات این است که برای هر دو روش پیشنهادی یک منحنی کمانش بالاتر نسبت به پیشنهاد آییننامه را میتوان مورد استفاده قرار داد که بنابراین طراحی پل لاغرتری را نتیجه میدهد.
چکیده انگلیسی
The structural behaviour of steel tied-arch bridges is determined by the introduction of a large compressive force. As a consequence, slender steel arches are highly sensitive to in-plane as well as out-of-plane buckling. At present, no specific buckling curves for out-of-plane buckling exist for non-linear or curved elements in the international codes and calculation methods. Hence, the buckling curves for straight columns, as determined by ECCS, are used, which leads to considerable inaccuracies in the assessment of the critical buckling load for arch bridges.This paper presents two practical calculation methods to design for the buckling behaviour of slender steel arch bridges. The first one follows the calculation method of the Eurocode, but proposes some augmented empirical formulas for the buckling length of the arches. This allows for a better representation of the out-of-plane stiffness of the arch cross section and of the wind bracings between both arches.In addition a second method is proposed, based on the use of simplified finite element models to determine the relative slenderness of the structure. Both methods are validated using results from very detailed three dimensional finite element models. Finite element models of several tied-arch bridges have been created. These models include variations of the bridge length, dimensions of the arch cross-section, boundary condition, and load type. The conclusion of these calculations is that for both of the proposed methods a higher buckling curve can be used than proposed by the code, thus resulting in a more slender bridge design
مشخصات استنادی
De Backer, H., Outtier, A., & Van Bogaert, P. (2014). Buckling design of steel tied-arch bridges. Journal of Constructional Steel Research, 103, 159-167
دانلود اصل مقاله
ویژگیهای مقاله طراحی کمانشی پل های قوسی مهارشده فولادی
مقاله “طراحی کمانشی پل های قوسی مهارشده فولادی” در سال ۲۰۱۴ در مجله Journal of Constructional Steel Research چاپ شده و در پایگاه اطلاعاتی الزویر نمایه شده است. این مقاله به بررسی رفتار سازهای پلهای قوسی مهارشده فولادی، منحنی کمانش برای کمانش خارج از صفحه، المانهای قوسدار و غیرخطی پرداخته است است. همچنین براساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی گوگل اسکولار این مقاله ۱ بار مورد استناد قرار گرفته است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.