پیامدهای تصمیم گیری بر روی تجارت و کسب وکار با چشم انداز دور اندیشی; کاربرد مدل MCDM جدید هیبریدی(پیوندی) در مکان یابی مرکز خرید
Decision making on business issues with foresight perspective; an application of new hybrid MCDM model in shopping mall locating
تاریخ: ۲۰۱۳
پایگاه: الزویر
نام مجله: Expert systems with applications
قیمت: ۲۰۰,۰۰۰ ریال
تعداد صفحات انگلیسی: ۱۱
تعداد صفحات فارسی: ۳۳
کد: ۴۰۰۴۰
چکیده فارسی
مراکز خرید یکی از افتخارات کلان شهرها با مغازههای جذابشان و تنوع زیاد مردمی که در حال قدم زدن کالاهایشان را نیز سفارش میدهند، است. موقعیت مرکز خرید به دلیل اینکه میتواند در موفقیت آن پروژه بسیار تاثیرگذار باشد به عنوان یکی از معیارهای اساسی آن در نظر گرفته میشود. علاوه بر آن انتخاب یک موقعیت مناسب برای تاسیس یک مرکز خرید جدید یک تصمیم بسیار مشکل و پیچیده، فرسایشی و پرریسک می باشد. عموما فاکتورهای متعددی بایستی برای انتخاب مدل در نظر گرفته شود. از این رو یک مدل جامع بایستی برای مطالعات مشابه در نظر گرفته شود. بعلاوه، چشم انداز میتواند برای آینده رقابتی یک پروژه ضروری باشد. تصمیمگیرندهها برای تحلیل و پردازش تصمیمها نیازمند ابزار قدرتمندی میباشد. برای این هدف دو روش تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM) در مدل ما به کار گرفته میشود. روش آنالیز تدریجی نرخ تخمین وزن (SWARA) که برای تصمیمگیری بر طبق درجه اولویت و اهمیت نسبی نتیجهی معیارها استفاده میشود، سپس روش ارزیابی مجموع وزنی کالا (WASPAS) که برای ارزیابی گزینههای بالقوه به کار گرفته میشود. در این تحقیق تهران به عنوان یک مثال واقعی و مکان بالقوه برای این منظور در نظر گرفته شده است. در این تحقیق این روش جدید پیوندی (هیبریدی) MCDM به عنوان یک چهارچوب قوی در تصمیمگیری نشان داده شده است. این چهارچوب میتواند به عنوان یک چهارچوب مناسب برای حل مشکل مکانیابی در سایر کشورها مفید باشد.
چکیده انگلیسی
Shopping malls are one of the glories of metropolises with their attractive shops and a wide variety people who are walking in order to purchase goods. Location of a shopping mall is one of the critical criteria, because it can influence the success of the project. In addition, selecting an appropriate location to establish a new shopping mall is a sophisticated, time consuming and risky decision. Commonly multi-factors should be considered in the decision making model. Thus, a comprehensive model should be considered for similar studies. Moreover, the foresight perspective can be necessary for the future competitiveness of the project. Decision makers need powerful tools for the process of the decision making, for this aim two Multiple Criteria Decision Making (MCDM) methods are applied in our model. Stepwise Weight Assessment Ratio Analysis (SWARA) is applied to decision making in order to prioritize and calculating the relative importance of the criteria. Then, Weighted Aggregated Sum Product Assessment (WASPAS) methodology is used to evaluate potential alternatives. Tehran is considered as a real example of this research and potential places for this mean considered in research. This brand-new hybrid MCDM method is presented in this research as a powerful framework is decision making. This framework can be useful as an appropriate framework for solving locating issues in other companies
مشخصات استنادی
Zolfani, S. H., Aghdaie, M. H., Derakhti, A., Zavadskas, E. K., & Varzandeh, M. H. M. (2013). Decision making on business issues with foresight perspective; an application of new hybrid MCDM model in shopping mall locating. Expert systems with applications, 40(17), 7111-7121
دانلود اصل مقاله
ویژگیهای مقاله پیامدهای تصمیم گیری بر روی تجارت و کسب وکار با چشم انداز دور اندیشی; کاربرد مدل MCDM جدید هیبریدی(پیوندی) در مکان یابی مرکز خرید
مقاله “پیامدهای تصمیم گیری بر روی تجارت و کسب وکار با چشم انداز دور اندیشی; کاربرد مدل MCDM جدید هیبریدی(پیوندی) در مکان یابی مرکز خرید” در سال ۲۰۱۳ در مجله Expert systems with applications چاپ شده و در پایگاه اطلاعاتی الزویر نمایه شده است. این مقاله به بررسی روش تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM)، روش آنالیز تدریجی نرخ تخمین وزن (SWARA) برای تصمیمگیری و روش پیوندی (هیبریدی) MCDM پرداخته است. همچنین براساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی گوگل اسکولار این مقاله ۲۳ بار مورد استناد قرار گرفته است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.