توانمندسازی سازمانی و روانشناختی در ارتباط مدیریت منابع انسانی – عملکرد
Organisational and psychological empowerment in the HRM-performance linkage
تاریخ: ۲۰۱۱
پایگاه: امرالد
نام مجله: Employee Relations
قیمت: ۲۰۰,۰۰۰ ریال
تعداد صفحات انگلیسی: ۲۲
تعداد صفحات فارسی: ۱۷
کد: ۱۰۲۲۸
چکیده فارسی
هدف: این مقاله با هدف شفافسازی مفهوم توانمندسازی و تعیین نقش آن در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوشته شده است. طرح/ روششناسی/ رویکرد: بررسیای از ۲۱۱ تن از کارمندان ۳۰ هتل مجلل و گران در لیتوانی که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط بودند، به منظور مطالعهی توانمندسازی سازمانی، به عنوان مجموعهای از فعالیتهای مدیریت منابع انسانی (HRM)، و ارتباط آن با نگرشها و رفتار کارمند انجام شد. نتایج: بین توانمندسازی سازمانی به عنوان مجموعهای از فعالیتهای HRM و توانمندسازی روانی (روانشناختی) به عنوان یک نگرش مرتبط به کار، تمایزاتی قائل شده و نقش هر دو در ارتباط بین HRM و عملکرد تعریف شده است. توانمندسازی سازمانی به طور مثبت با توانمندسازی روانی، رضایت شغلی و تعهد مؤثر مرتبط شده است. هم چنین به این نتیجه رسیدیم که توانمندسازی روانی و تعهد مؤثر، تأثیر توانمندسازی سازمانی بر رفتار مشتریگرا را تعدیل میکند. محدودیتها/ کاربردهای تحقیق: دادهها از یک صنعت واحد در لیتوانی جمعآوری شدند بنابراین، تحقیقات بیشتری در دیگر صنایع خدماتی نیاز است تا بتوان کاربرد مدل پیشنهاد شدهی توانمندسازی – عملکرد را در صنایع دیگر تعمیم بخشید. کاربردهای عملی: در بافتهای هتلهای مجلل، که کاهش جابجایی کارمند و بهبود کیفیت خدمت، امری حیاتی است، توانمندسازی سازمانی قادر به بهبود رضایت شغلی کارمند، تعهد، توانمندسازی روانی و رفتار مشتریگرا است. اصالت/ ارزش: این مقاله، شواهد تجربهای از تأثیر مثبت راهکارهای مفروض HRM کارمند (توانمندسازی سازمانی) بر نتایج عملکرد منابع انسانی- نگرشهای کارمند (توانمندسازی روانی، رضایت شغلی، تعهد مؤثر) و رفتار مشتریگرا ارائه میدهد. علاوه براین، نقش توانمندسازی در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد، تعریف و به طور تجربی آزمون شده است.
چکیده انگلیسی
Purpose: This paper aims to clarify the meaning of empowerment concept and determine its role in the HRM‐performance linkage. Design/ methodology/ approach: A survey of 211 customer‐contact employees at 30 upscale hotels in Lithuania was conducted to study organisational empowerment, as a bundle of HRM activities, and its association with employee attitudes and behaviour. Findings: A distinction was made between organisational empowerment, as a bundle of HRM activities, and psychological empowerment, as an employee work‐related attitude, and their role in the HRM‐performance linkage was defined. Organisational empowerment was positively related to psychological empowerment, job satisfaction, and affective commitment. Psychological empowerment and affective commitment were found to mediate the impact of organisational empowerment on customer‐oriented behaviour. Research limitations/ implications: Data were collected in a single industry in Lithuania; therefore, further research in other services needs to be conducted to make generalisations on the applicability of the proposed empowerment‐performance model to other industries. Practical implications: In the upscale hotel context, where employee turnover reduction and service quality improvement are critical, organisational empowerment can enhance employee job satisfaction, commitment, psychological empowerment and customer‐oriented behaviour. Originality/ value: The paper provides empirical evidence of the positive effect of employee perceived HRM practices (organisational empowerment) on HR‐related performance outcomes ‐ employee attitudes (psychological empowerment, job satisfaction, affective commitment) and customer‐oriented behaviour. Besides the role of empowerment in the HRM‐performance linkage is defined and empirically tested
مشخصات استنادی
Kazlauskaite, R., Buciuniene, I., & Turauskas, L. (2011). Organisational and psychological empowerment in the HRM-performance linkage. Employee Relations, 34(2), 138-158
دانلود اصل مقاله
ویژگیهای مقاله توانمندسازی سازمانی و روانشناختی در ارتباط مدیریت منابع انسانی – عملکرد
مقاله “توانمندسازی سازمانی و روانشناختی در ارتباط مدیریت منابع انسانی – عملکرد” در سال ۲۰۱۱ در مجله Employee Relations چاپ شده و در پایگاه اطلاعاتی امرالد نمایه شده است. در این مقاله مفهوم توانمندسازی و تعیین نقش آن در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و توانمندسازی روانی و تعهد مؤثر مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین براساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی گوگل اسکولار این مقاله ۱۹ بار مورد استناد قرار گرفته است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.