توانمندسازی سازمانی و روان شناختی در ارتباط بین مدیریت و عملکرد منابع انسانی
Organisational and psychological empowerment in the HRM-performance linkage
تاریخ: ۲۰۱۲
پایگاه: امرالد
نام مجله: Employee Relations
قیمت: ۲۰۰٫۰۰۰ ریال
تعداد صفحات انگلیسی: ۲۲
تعداد صفحات فارسی: ۱۷
کد: ۱۰۰۱۲
چکیده فارسی
هدف: این مقاله با هدف شفافسازی مفهوم توانمندسازی و تعیین نقش آن در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوشته شده است. طرح / روششناسی/ رویکرد: بهمنظور مطالعهی توانمندسازی سازمانی، بهعنوان مجموعهای از فعالیتهای مدیریت منابع انسانی (HRM)، و ارتباط آن با نگرشها و رفتار کارمند، بررسیای از ۲۱۱ تن از کارمندان ۳۰ هتل مجلل و گرانقیمت در لیتوانی که بهطور مستقیم با مشتریان در ارتباط بودند انجام شد. نتایج: بین توانمندسازی سازمانی بهعنوان مجموعهای از فعالیتهای HRM و توانمندسازی روانی (روانشناختی) بهعنوان یک نگرش کاری، تمایزاتی قائل شده و نقش هر دو در ارتباط بین HRM و عملکرد تعریف شده است. توانمندسازی سازمانی بهطور مثبت با توانمندسازی روانی، رضایت شغلی و تعهد مؤثر ارتباط پیدا کرده است. همچنین به این نتیجه رسیدیم که توانمندسازی روانی و تعهد مؤثر، تأثیر توانمندسازی سازمانی بر رفتار مشتریگرا را تعدیل می کند. محدودیتها/ کاربردهای تحقیق: دادهها از یک صنعت واحد در لیتوانی جمعآوری شدند بنابراین، تحقیقات بیشتری در دیگر صنایع خدماتی نیاز است تا بتوان کاربرد مدل پیشنهاد شدهی توانمندسازی عملکرد را در صنایع دیگر تعمیم بخشید. کاربردهای عملی: در بافتهای هتلهای مجلل، که کاهش جابجایی کارمند و بهبود کیفیت خدمت، امری حیاتی است، توانمندسازی سازمانی قادر به بهبود رضایت شغلی کارمند، تعهد، توانمندسازی روانی و رفتار مشتریگرا است. اصالت/ ارزش: این مقاله، شواهد تجربی از تأثیر مثبت راهکارهای مفروض HRM کارمند (توانمندسازی سازمانی) بر نتایج عملکرد منابع انسانی نگرشهای کارمند (توانمندسازی روانی، رضایت شغلی، تعهد مؤثر) و رفتار مشتریگرا ارائه میدهد. علاوه براین، نقش توانمندسازی در ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد، تعریف و بهطور تجربی آزموده شده است.
چکیده انگلیسی
Purpose: This paper aims to clarify the meaning of empowerment concept and determine its role in the HRM-performance linkage. Design/ methodology/ approach: A survey of 211 customer-contact employees at 30 upscale hotels in Lithuania was conducted to study organisational empowerment, as a bundle of HRM activities, and its association with employee attitudes and behaviour. Findings: A distinction was made between organisational empowerment, as a bundle of HRM activities, and psychological empowerment, as an employee work-related attitude, and their role in the HRM – performance linkage was defined. Organisational empowerment was positively related to psychological empowerment, job satisfaction, and affective commitment. Psychological empowerment and affective commitment were found to mediate the impact of organisational empowerment on customer – oriented behaviour. Research limitations/ implications: Data were collected in a single industry in Lithuania; therefore, further research in other services needs to be conducted to make generalisations on the applicability of the proposed empowerment-performance model to other industries. Practical implications: In the upscale hotel context, where employee turn over reduction and service quality improvement are critical, organisational empowerment can enhance employee job satisfaction, commitment, psychological empowerment and customer-oriented behaviour. Originality/ value: The paper provides empirical evidence of the positive effect of employee perceived HRM practices (organisational empowerment) on HR-related performance outcomes – employee attitudes (psychological empowerment, job satisfaction, affective commitment) and customer – oriented behaviour. Besides the role of empowerment in the HRM – performance linkage is defined and empirically tested
مشخصات استنادی
Kazlauskaite, R., Buciuniene, I., & Turauskas, L. (2011). Organisational and psychological empowerment in the HRM-performance linkage. Employee Relations, 34(2), 138-158
دانلود اصل مقاله
ویژگیهای مقاله توانمندسازی سازمانی و روان شناختی در ارتباط بین مدیریت و عملکرد منابع انسانی
مقاله توانمندسازی سازمانی و روان شناختی در ارتباط بین مدیریت و عملکرد منابع انسانی در سال ۲۰۱۲ در یکی از مجلات معتبر پایگاه اطلاعاتی امرالد چاپ شده است و هم از نظر تاریخ چاپ و هم از لحاظ اعتبار، مقاله مناسبی محسوب میگردد. همچنین بنابر اطلاعات پایگاه گوگل اسکولار تاکنون ۱۸ پژوهشگر به این مقاله استناد کردهاند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.